Skip navigation

Shoppa ja.Det finns människor som älskar det så mycket att de ägnar hela bloggar åt det.Barnklädeskulturen av idag är ett helt eget fenomen som jag älskar att hata,älskar att raljera över dem som använder sina barn som påklädningsdockor,och då snackar jag lika mycket om unisexfanatikerna som vill demonstrera sin påstådda medvetenhet som de som klär ut döttrarna till Bratz.Kvinnor som aldrig riktigt kom över Barbiestadiet kanske.Här är män faktiskt oftast befriande ointresserade.Kläder är nödvändigt,inte mer.
Nog om det.

Ja,jag kanske inte hatar att shoppa direkt,inte jämfört med hur mycket min man hatar det.Men jag älskar det knappast heller.Äldsta dottern ska inte bara börja rida(=utgifter!),hon ska ha nya tröjor också.Hon befinner sig precis på gränsen där barnkläder blir tonårskläder i mindre format.
Jag går in i butiken med goda intentioner att hitta något,kommer nästan alltid ut tomhänt(bortsett från några reafynd).VARFÖR finns det inget praktiskt för tjejer med storlek 134?
Det är glittrigt,baraxlat,tylligt och allmänt trist och stelt.Kräsen är hon också,krigarprinsessan.

Det finns ett par butiker med fina,färgglada och praktiska barnkläder även för lite större barn här i stan,men till ordinarie pris är det dyrt.Ibland så dyrt så jag undrar vem som faktiskt köper det här när det inte är rea…men det gör folk ju.Och det är alltid fullt med kvinnor i de här butikerna,de verkar älska att ta i barnkläder av vissa märken,känna på dem,prova dem på sina likgiltiga barn som ofta är knappt i förskoleåldern och därmed sunt nog är helt ointresserade av mode.

En tillklippt klänning väntar på att sys ihop här,men symaskinen(nej,jag är inte direkt pysslig,men kreativ.Fast mer på något slags Helene Billgren-vis än ett Martha Stewart-vis)är inte intresserad.
Symaskinen vill inte riktigt samarbeta när jag syr i trikå.Overlocken,en dyr present från en släkting,har jag aldrig fått kläm på och även om jag vanligtvis är bra på att tyda även luddiga instruktioner så är den här instruktionsboken under all kritik.
Jag saknar nog tålamod.Det sa redan dagisfröken när jag kastade jackan på golvet när den gled av kroken på första försöket.

Jag gjorde något lite dumt idag.Satte mig i gallerians lekrum med näst yngsta och yngsta döttrarna medan jag pratade med svägerska på telefon.Inte så smart i influensatider kanske,men å andra sidan är jag inte särskilt orolig av mig när det gäller vissa saker.
Ha en bra fortsättning på dagen,eventuella läsare!

One Comment

  1. Tricket är att köpa canadagoose-jackan i Ullared. I Juli. Men efterssom man inte orkar det ( hur orkar dom?)så får det bli en vanlig vinterjacka på stadium i november/december. Till fullpris. 🙂


Kommentera

