Skip navigation

Har ni sett att känt filmbolag vid namn Disney(som i dagarna ska släppa filmen ”En shopaholics bekännelser” och nu ska av någon anledning kanske tysta eventuell kritik på detta sättet) samarbete med Stockholmskändisar auktionerar ut lite vintagetjafs som dessa kändisar förmodligen tröttnat på ändå?Intänkterna ska gå till Föreningen mot ätstörningar.Behjärtansvärt säger inte minst jag som själv lidit av ätstörningar och vet att det som varande ”kvinnlig åkomma” fortfarande inte tas på särskilt stort allvar.Jag är liksom många andra(förmodar jag)en nykter bulimiker som väl aldrig blir helt fri från det där monstret i huvudet som säger att jag inte är smal nog men som jag numera lyckas ignorera.Så vad gnäller jag för då?Pengar luktar ju inte.Jo,här är skälet:

Kollar man på utbudet så är det plagg i storlek 34-36 nästan enbart.Plaggen som donerats av klädmärket Dagmar är hängda på modeller med håliga ögon som säkert vid ett eller annat tillfälle stoppat fingrarna i halsen och kräkts upp sushin mellan fotograferingarna.Vad ska man dra för slutsats av detta?Ni ska få två alternativ.Jag är rätt så säker på att ett av dem är korrekt.

1.Alla stockholmskändisar,särskilt de med hemsida på Finest,är små och petite av naturen.Det är liksom en förutsättning för att få ha en hemsida där och få komma in på Stureplan,att man har mindre än storlek 38 om man är tjej.

2.De har ätstörningar av skåpvarianten.Vill inte erkänna det.Vill kunna säga att vaddådå,jag ÄR ju så här smal och har alltid varit!Får man inte vara smal nu heller??Jag blev såååå mobbad när jag var liten,jag var lång,mager och hade tandställning!(som supermodeller brukar säga när de ska klaga över sin skoltid för att liksom trösta vanliga dödliga skolungar med komplex över sin vikt och hur korta de är…väntar fortfarande på supermodellen som gnäller över hur kort och mullig hon var och hur perfekta tänder hon hade).Varefter de kanske skulle gå i defensiv argumentation mot att man minsann SKA vara ”tjock” i det här landet för att vara politiskt korrekt.Ridå.

En av donatorerna,som för övrigt länkar till sin Finest-hemsida via auktionen på Tradera,har mottot ”hellre smal och galen än tjock och tråkig” i blickfånget när man klickar in på den.Ta på allvar någon.Jag kan det inte.Ironi kan ju vara ett sätt att slippa ta ansvar för sina uttalande och jag antar att detta skulle kallas ironi om man frågade.Själv anser jag det bara vara urbota korkat och om det nu är ironi så är den garanterat ofrivillig.

Gäsp.

Kommentera

