Skip navigation

Det är inte lätt att vara mamma.Eller att vänta barn,iallafall inte det första.
Om barnmorskornas omyndigförklarande av mammor kan man läsa i Anna Larssons kolumn i SvD.
Medan jag läste kastades jag tillbaka till nittiotalet och den tid då jag som student med barnets far boende i en annan stad tvingades att som ensam kvinna,dessutom ung,möta en mycket speciell värld och kultur.Barnmorskornas.Kvinnor kan vara oerhört patroniserande mot andra kvinnor,fick jag lära mig.Den hårda vägen.

Det var inte mycket man fick ha för sig själv.Varför kom jag ensam till MVC?Var fanns pappan?klapp på huvudet.Stackars dig,behöver du prata med någon?Skriv i journalen.
Nej,någon vänta-barn grupp tyckte hon inte jag skulle gå i.Det var ju så många par där,det kunde bli pinsamt för mig,sa hon.Jobbigt,kanske hon menade.Men det spelade inte någon roll,för hon hade talat om för mig vad jag skulle tycka.

Såsmåningom lyckades pappan,min nuvarande man,och jag pussla med tågtider och dagar så vi KUNDE få gå på den förberedande klassen.Det påståddes så mycket.I det läget hade jag inget att sätta emot för jag visste ingenting.Inte hur jävla ont det gör att pressa fram en unge eller att EDA inte skulle fungera alls på mig fastän barnmorskan på kursen bedyrade att ”alla” tycker att EDA är så bra.
Kroppen vet vad den gör!Jo,det kanske den gör för det mesta,men inte alltid.

Du är blottlagd.Och det slutar inte efter barnmorskans förlossningsförberedande kurs.Nej,det är bara uppvärmningen.Är du inte gift får du svara på hur många du legat med under konceptionsperioden(alla som inte är gifta knullar ju som bekant runt som kaniner),fast den frågan står inte barnmorskan för förstås.
Och alla pekpinnar.Du vet ju ingenting.Barnmorskan,som kanske inte fött ett enda barn,vet allt.Och hon kan vara beredd att försvara sina myter om den fantastiska kvinnokroppen med näbbar och klor.
Så ve dig om du tycker det är ganska äckligt att se på en förlossning i känslosåpan Sjukhuset eller tror att ett glas vin då och då under amningen är okej.Ve den som tycker att amning är en plåga.Fantastiskt ska det vara.Själv skulle jag inte kunna ens låtsas att det är varken intressant eller roligt att se en främmande människas förlossning.

Helt fel hade hon väl inte,min första barnmorska.Kroppen är till en viss gräns ganska fantastisk.Men fortfarande är jag inte mer än människa.
Den barnmorska jag har nu är fantastisk.Fyra graviditeter har jag haft henne och hon känner mig.Vet att vissa saker går jag inte på.Det ska hon ha tack för.
Men än idag är det första man möts av när man ringer MVC för att tala om att det blivit ett plus på kisstickan ett ganska aggressivt:”hur mår du då?”.
Jotack,fint.Jag spyr galla som en hund när jag vaknar och det är klart,kanske jag är rätt orolig för en massa saker.Men det tror jag faktiskt inte att jag är ensam om.

Kommentera

