Skip navigation

Ibland är jag aktiv på föräldraforum.Eller aktiv och aktiv förresten.Men iallafall,jag tittar in och läser eftersom det ger koll på vad andra tänker om diverse saker,diskutera sådant inte många vill sätta sitt namn under.Det är småunderhållande och lärorikt.Avslöjande.

En dag råkade jag läsa en tråd skapad av en ambitiös gymnasieelev som skulle göra en statistisk undersökning som matteuppgift(varför fick inte vi sådana spännande uppgifter?)Frågan löd ungefär:
Ponera att du fick möjlighet att ta ett piller utan läkarkonsultation,receptfritt som Strepsils och utan andra krav.Du får välja mellan ett rosa och ett blått.Tar du det rosa blir ditt barn en flicka,tar du det blåa blir det en pojke.Skulle du ta det?

En del svarade ja,men de flesta gudskelov nej.Varför ”gudskelov”?Jo,för hur skulle könsfördelningen se ut i framtiden om alla fick välja fritt efter egen preferens?Om jag skulle gissa utifrån självstudier av liknande diskussioner jag läst under åren så skulle ungefär 75% av framtidens vuxna(här i Sverige alltså)vara kvinnor.
Så gudskelov kan vi inte välja så lätt än.Frågan är om vi ens borde kunna?Jag vet faktiskt inte.

Alla som varit gravida har väl önskat hit och dit,tjuvkikat lite extra runt genitalierna på ultraljudsundersökningen.Barnmorskorna säger i de flesta län inget om barnets kön,de säger att de inte kan se eller att det inte ingår i undersökningen.Och det är klart att det är en överflödig uppgift för en undersökning som har till syfte att upptäcka skador och missbildningar.
En önskan om ett visst kön i första hand och en vägran att acceptera det man inte helst önskade är två vitt skilda saker vill jag påpeka.Så ni inte retar upp blodtrycket i onödan.

Kvinnor,om man ska hårdra och provocera lite,vill kanske ha en dotter att identifiera sig med och köpa gulliga kläder till,männen verkar mer sällan bry sig.Kanske en pojke att sparka boll och meka med vore lite extra kul då,men de säger inget direkt eftersom det vore lite fult att säga att de önskar en pojke.
De verkar vara lite som de där männen i amerikanska 90-tals talkshower som sitter apatiska eller småflinande medan flickvänner och fruar river ögonen ur varandra.Håller sig helst utanför det känslomässiga.

Jag har själv önskat,och analyserat mina känslor inför en eventuell son eller dotter.Resultatet har kommit ut på fifty/fifty även om känslorna däremellan har varit varierande.Könsbestämning är laddat och avslöjande.Även den mest rabiata jämställdhetsförespråkare kan avslöja sig som könsrasist.

Ja,om man säger att man ”inte gillar pojkar”,som en mamma jag hörde en gång uttalade sig tillexempel?Vad gör man om man får en son då?Tur nog hade hon inga söner och jag hoppas hon inga får.
Nej,det var inte Linda Skugge,men det skulle kunna ha varit.Om jag inte minns fel sade hon också något liknandeen gång.
”pojkar,de är ju bara jobbiga!”
Skaffa en Barbiedocka istället.

2 Comments

  1. Hm det vore väl inge kul att få välja vad man skulle få? Det ska väl ändå vara lite spännande?

  2. Man kan ju tycka det?Men idag verkar fler vilja veta innan konstigt nog:-o


Kommentera

