Skip navigation

Den briljante amerikanske komikern Jerry Seinfeld sade en gång att mäns och kvinnors zappande på fjärrkontrollen skiljer sig åt.Män jagar,kvinnor samlar.Män är bara intresserade att se vad det finns för något annat på TV,kvinnor vill ge alla program en chans innan de zappar vidare.
Ta nu inte detta på för stort allvar,ni genusmedvetna.Ta istället allt jag säger med en nypa salt och en näve humor.

Varför nämner jag nu detta?Jo,det gäller barnkläder.Lindex i vår lilla stad har flyttrea på barnkläder eftersom butiken snart ska maka sig upp ett plan i etapp två i galleriabygget.För sammanlagt 679 kronor fick jag följande:

  • 8 par barnbyxor
  • 2 barntröjor
  • 2 barnjackor,en vintermodell och en vårmodell
  • 1 barnhuvtröja
  • 3 par nylonstrumpor åt mig själv

Inte illa eller hur?Sådana tillfällen får man ta som storfamilj,och man får fylla på inför kommande säsong snarare än den som nu är.Vad det skulle gått på till ordinarie har jag inte räknat efter än,men några tusen är väl en adekvat gissning.Bara höst/vinterjackan åt äldsta tjejen skulle gått på 499 till ordinarie,vårvarianten 349.

Nu till saken.Min man och jag har ingen stereotyp uppdelning av sysslor,jag lagar visserligen maten oftast,men städar gör han så mycket bättre,mer metodiskt och effektivt än mig.Men när det kommer till kläder,och i synnerhet barnkläder,har han ingen koll alls.Verkligen nästan noll!
Jag samlar för nästa säsongs behov,han ser behovet först när det är akut.
När ungarna ska iväg till skolan på morgonen och det plötsligt inte finns en regnjacka i rätt storlek,typ.Och därför är det väl tur att vi kompletterar varandra.Hur skulle jag klara mig utan hans städmetodik?Och han utan min näsa för klädbehov?Man hade väl fått lära sig förstås,nöden är uppfinningarnas och färdigheternas moder.
Men det är alldeles utmärkt skönt som det är nu.

Och jag är nöjd som bara den över generöst drop in-fika på skolan och den efterföljande räden på Lindex.Som jag säkert hade varit efter en dags samlande i skogen om jag levt för fyra tusen år sedan.

Kommentera

