Skip navigation

När melodifestivalen existerade i ett hanterligt och för folket begripligt format.En gång när Irland vann vartannat år och däremellan Storbritannien,Belgien,Luxemburg och kanske Sverige någon gång emellanåt.Det var länge sen.Alla låtar lät lika mycket likadant då med,fast de lät västeuropa,och även om det sved när Sverige hamnade under topp-tre så fann folket nästan alltid vinnaren trallvänlig och begriplig.Den var ju västeuropeisk.Den gick att mixa in i blandbandet.
ABBA-pop.Lite ballad.Förutsägbart var det då med,fast på ett lite annat sätt.Ett tryggt,mätt sätt.

Någon gång när det nu var svällde plötsligt melodifestivalen i Sverige över alla bräddar och täckte varenda lördag under några veckor i ett tjockt lager av folkligt sediment och TV-snacks.
Det var bättre förr.Ja,förutom att nu har östeuropa kommit och rört om i grytan,underbart tycker jag även om jag inte intresserar mig ett dugg för melodifestivalen.Det var igårkväll vid tolvtiden som jag började undra varför det var så folktomt ute för att vara lördagkväll och varför grannarna inte spelade dunkadunka som de brukade.
De var förstås TV-fjättrade.Och en snabb titt i dagstidningens TV-bilaga bekräftade att en hel vår av schlagerförspel nu förväntades mynna ut i någon slags orgasm för Sverige.Oj,tänkte jag.Slå på och kolla lite?Det var rösträkning.Gäsp.Bredde en macka och gick ut med hunden,satte igång tvätten.Ryssland verkade vinna.
Jag är russofil så mig gör det absolut ingenting.Men jag undrar hur mycket känslor andra(vuxna) investerat i melodifestivalen?Ungefär lika mycket som jag och mina kompisar gjorde när vi var tolv?

Min snart sjuåriga dotter har börjat intressera sig för nagellack,löshår och vuxna kläder.Jag som inte ens använder de två förstnämnda annat än att jag penslar lite lack på tårna när det är sandaldags.
Lite lack fick hon,precis som jag fick som barn.It ends there for now.

Kommentera

