Skip navigation

Kroppen känns jobbig igen.Kan inte riktigt försonas med det som buktar ut där det känns fel att det buktar ut och har svårt att se mig själv i spegeln.Javisst,jag skulle ju kunna fotografera min mage postgraviditet och lägga ut en bild som så många andra gör för att visa sig själva och världen att de minsann är stolta över sin mage som rymt barn och kupat in dem i nio månader soim en skyddande hand,men så klämkäck orkar jag inte vara just nu.Min mage förblir min hemlighet tills det som skulle kännas som floskler idag verkligen kommer från hjärtat.

På min studentdag fick jag ganska många presenter av släktingar jag annars sällan såg röken av.Halskedjor i guld,Nobelglas till en eventuell framtida villagömma av bordsattiraljer och örhängen.Sådant där som nästan alla får.Min pappa gav mig däremot något annat.Han sade en gång att han inte begriper sig på tonårstjejer,de har en giftig vokabulär och ett hårt skal,det kanske var därför han så sällan gav mig något.Men på min studentdag hade han köpt något fint.
Det var en vacker skulptur i bränd lera som föreställde en i mina ögon fet kvinna.Jag blev nästan lite arg och provocerad,det här var i min värsta brinnande ätstörningsperiod.Var det så här han såg mig?
Jag sa inget men blicken sa väl allt.
Pappa och jag har ingen problemfri relation och har aldrig haft.Men den gången kände jag något som kanske kan kallas kärlek.

”Hon är fet”,sa jag otacksamt och vasst.
”Det där är en riktig kvinna”,sa han bara.Och även om virvlade runt i en malström av kärlek,ilska och förvirring den dagen för ganska exakt femton år sedan så minns jag den med tillgivenhet.Och jag tänker på den när jag känner mig fet och otillräcklig.
Även om en kvinna inte måste se ut som min staty så ger den mig än idag bekräftelse på att jag kanske,kanske duger som jag är.Trots allt.Min kropp och jag.
Skulpturen då?Jo,den står i ett vitrinskåp i vardagsrummet och historien bakom den är det bara min man som känner till.Och så mina anonyma läsare förstås.
Ha en bra dag!

Kommentera

