Skip navigation

Ja,jag väntar på den versionen.Jag väntar på den dagen alla myter som att barn som långammas blir smartare(kanske för att de ”har ögonkontakt med mamman” som någon gök till professor skrev i SvD.Jaha,sen när kan ett flaskmatat barn inte få ögonkontakt med mamman?) och alla meningslösa prylar punkteras.

Det är stor business med nyblivna och blivande förstagångsföräldrar.Förstås.Insikten blir starkare ju fler broschyrer och junkmail som dimper ner för att man reggat sig på någon blöjtillverkarsajt under graviditeten för att få lite rabattkuponger någon gång då och då.

Och ju vanare förälder man blir ju mer undrar man hur någon kan gå på marknadsföringen av amningsfåtöljer,amningströjor,specialdesignade badleksaker,blingade blöjor,åkpåsar,plingklockor att hänga på magen(stackars unge därinne,det måste vara som att vara vuxen och ligga och lyssna på en ständigt ringande dörrklocka eller droppande kran) och anti-bristningskrämer(krämer hjälper inte mot bristningar eftersom bristningar är hormonella och tendensen till att få dem ärftlig.Fråga din morsa om hon fick bristningar så får du koll på risken att du själv ska drabbas),trots att man själv varit där.
Ja,det var ju länge sen nu förstås,länge sen jag tyckte att solen och planeterna skulle börja rotera kring min mage när jag är gravid.
Väntar du barn?Om du inte har obegränsat med pengar så fråga dina kompisar som redan har barn eller varför inte din egen mamma,vad man behöver.Hon klarade sig garanterat med mindre än hälften av vad broschyrerna vill få dig att tro att man måste ha.

Min egen äldsting kanske är undantaget som bekräftar regeln amning-intelligens,vad vet jag.Han ammades två månader knappt och har ändå en uppmätt kognitiv förmåga som överskrider genomsnittsbarnet i hans ålder.Mer problematisk på vissa sätt också kanske,men säg den särbegåvade människa som kan glida på en räkmacka genom livet.Det är de mediokra förunnat;-)

Se det inte som skryt utan som en hint om att sanningen inte bara ser ut på ett sätt och aldrig är endimensionell.Se det som en tröst om du inte ammar!

Usch,jag har överdoserat kaffe.Urk.

Kommentera

