Skip navigation

Jag ska aldrig mer köpa skor åt mig själv.Eller väskor.Hur frestande det än är eller hur billigt det än är.Tänkte sortera ut lite av mina egna vintriga jackor och skor i morse och när jag öppnade hallgarderoben slog ett ganska ordnat kaos av kläder emot mig.Kläder jag i vissa fall inte ens minns att jag någonsin använt.
Ett urval:

  • Röd päls/skinnjacka som jag fick av min man i Köpenhamn när vi var på helgsemester när äldste sonen var två månader.Jättehipp har den varit sen den köptes,äkta 70-tal fast oanvänd med tags när jag fick den.

Har inte använt den många gånger.Skulle förmodligen dra in 500 kronor minst på Tradera även om en knapp är väck.Superläcker,men päls är inte riktigt min kopp te.Ändå kan jag inte sälja den för den har minnen med sig.Snyft.Jag kan inte sälja något min man gett mig.Aldrig.

  • Två silkejackor i kinastil som jag fått av svärmor,också vintage.Gissningsvis sextiotal.Felfria.Kan inte göra mig av med dem heller.Härligt slinkiga att dra på en ljum sommarkväll.
  • Groteskt omfångsrik och broderad hippie/afghanpälsväst från min ungdom,knappt använd.I mina ögon ful,men har en tung,obegriplig skuldbörda av nostalgi med sig.KAN gå att sälja,men jag får jobba med mig själv först.
  • Vintageskinnjacka i rätt modell just nu,för bred över axlarna och för stor för mig.Impulsköp på Tradera.SKA säljas eftersom jag inte har några besvärande känslor för den.
  • Katharine Hamnett-jacka i svart, lite tight och utsvängd modell.Ska inte säljas eftersom jag gillar den.
  • Två läckert slitna jeansjackor.Går väl an att behålla antar jag.
  • Kort skinnjacka i muddmodell,H&M.Hmmm,lite för aquired taste för mig,alltså något jag köpt för att jag trott jag skulle passa i den såsmåningom.Kan lära mig tycka om den.En schysst jacka egentligen som skulle kunna säljas för en rätt bra summa.Tror jag.
  • Två Punk Royal tunnare jackor,en ska säljas eftersom ärmarna är för korta.Den andra behåller jag,perfekt sommarjacka.
  • Diverse svarta parkasar i olika modeller och tjocklekar.Det ska bli mindre svart hädanefter,barnen har redan invänt mot pappas svarta kläder även om jag kommit undan rätt lindrigt hittills.Jag är en parkasmänniska,eller som pappa sa en gång;hade jag levt på sextiotalet hade jag varit mod.
  • Två tunna svarta anoraker.
  • Ett par tunna,låga Timberlandkängor som jag knappt minns att jag någonsin haft på mig.Inte min stil direkt,men kanske sköna.
  • Ett par ökenkängor i lila mocka,Dr Martens.Snygga!Underbara att återupptäcka.
  • Två par mockasandaler,Dr Martens,som min mor köpt åt mig i present någon gång,inte mycket använda,men Dr Martens är ju nästintill omöjliga att slita ut.Ska börja användas omgående.
  • Två par T.U.K,kul skor i form av katt(liiite för stora för mig tyvärr) och ett par ”Lady Lucks”.Mary Janemodell på bägge.

(bild från den kul butik där jag köpte dem;Miss Smith)

Okej,nu får det räcka.Det fick mig åtminstone att inse att jag inte SKA köpa några Converse i år heller.
Frågan är bara vad barnen skulle kunna tänkas vilja ha kvar av det här när de blir äldre?Pinsamt?Hippt om femton år?Akta er så jag inte börjar älta barndomsminnen igen.Som när jag och min bästis C(numera distriktsläkare,fan vad alla BLIR saker utom jag!)en gång cirka 1987 öppnade en koffert med hennes ganska mycket äldre brors sjuttiotalskläder.När vi skrattade åt dem och svor på att aaaaldrig ta på oss något sådant så skrattade hennes kloke far och sa att brodern minsann en gång svurit att aldrig ta på sig något annat än utsvängda jeans.Ett löfte han förstås aldrig höll.
Det blir väl att jag sparar allt.Igen.Och så nästa år står jag där igen och tänker att det och det skulle man ju lägga upp på Tradera.Suck.

Och för helvete,låt Englas mamma vara ifred nu.Jag är så less att läsa om vad Kreti och Pleti missunnsamt(?) anser om människor som vill direktsända sina barns begravningar,bland annat genom att ställa Engla mot andra mördade barn.GE ER!Själv väljer jag att tro att Englas mamma helt enkelt fattat ett oövertänkt beslut i en extrem situation.Nej,jag tänker inte se begravningen,men jag kan knappast påstå att den stör mig heller.Live and let live.

Kommentera

