Skip navigation

I år skulle min morfar ha fyllt 85 år.Min mormor med.Två viktiga personer i mitt liv som på många sätt var vad föräldrar är för de flesta andra.Min bästa vän på nittiotalet avslutade sitt liv sommaren 1999,29 år gammal.Exkat på dagen 8 år senare föddes min yngsta dotter som nu bär min kära M:s namn som andranamn.

Jag vet inte varför de döda plötsligt kommit tillbaka i huvudet på vissa dagar.Jag har börjat tänka på deras dödsdatum i förväg och det ger just den dagen en viss ödesmättad laddning.Jag låter sorgen komma upp då så den lämnar mig hyfsat mycket i ro resten av året.
5 augusti är mormors dag,6 maj morfars.Man kanske behöver ägna en speciell dag om året åt de döda som betydde mest för en.Som yngre brukade jag samla buketter av vilda blommor på mina morföräldrars dödsdagar och besöka deras grav,de dog ju båda under en tid på året när det finns blommor ute.
Det blev en viktig ritual.Jag tror jag ska återuppta den,även om det nu är en bit att åka.

Nostalgin har börjat göra ont,det kanske blir så när man blir äldre.

Och jag läste någonstans att någon tyckte att låten ”Every breath you take” med the Police är världens vackraste kärleksförklaring.Bah,den handlar om en stalker!Det fattade jag redan som nioåring.Fråga inte hur jag visste det,det bara var en känsla den gav.Därmed inte sagt att det inte är en fantastiskt bra låt.

Kommentera

