Skip navigation

En gång i världen var jag för snäll,tro´t den som vill.För snäll som i att för lätt bli överkörd och utnyttjad eftersom jag ville tro alla om väl,jag var väl inte stort mer än en tonåring när jag insåg att det kanske inte var så att människor i grunden var goda och även tog en portion hänsyn till andra medan de såg till sina egna behov och mål.

Nu är jag inte så snäll längre.Tyvärr.Jo,innerst inne,men jag vet att det inte lönar sig att tiga när snorungar springer på fel håll i rulltrappan så de halvt om halvt mejar ner barnvagnar och småbarn,det lönar sig inte att ständigt göda trollen med mer av sig själv genom att alltid säga ja,det lönar sig inte att tiga kort sagt.Annars verkar många tro att tigandet är en bra metod att hantera allt från ungar som trakasserar eller inte fått några gränser att rätta sig efter till översittare som tror att de kan få dig att göra som de vill.

Det är svårt när man egentligen är för mjukblödig för sitt eget bästa på insidan att säga ifrån.Men man måste,och ju äldre man blir desto plågsammare och tydligare blir den insikten.Tyvärr.Så jag höjer fanan för den nya skitstövelmentaliteten inom rimliga gränser,iallafall tills människor lär sig att OM jag inte svarar på min mobil fem minuter efter att de sökt mig hemma så betyder det att jag inte är anträffbar,take it or leave it.

Eller som jag sa till personalen i den butik jag handlar nästan all vår mat när ett gäng småclowner i 13-årsåldern stod och trackade kunder framför dem i kassan,däribland mig genom att dra i handväskor och slänga sina varor på bandet före:
”Jag betalar mat för flera tusen i den här butiken varje månad.Om nu inte era andra kunder har ryggrad nog att säga ifrån så ska ni göra det,det är er butik och er skyldighet att kasta ut dem som beter sig asocialt.Jag ska inte behöva bli oprovocerat trakasserad när jag väntar på att få betala”.De sa inte mycket till sitt försvar,men de visste nog att jag hade rätt.Jag är en satmara med ett gott hjärta,ska jag säga till mitt försvar.Människor får iallafall en chans innan jag hugger.Men hugger jag så gör jag det med besked.

Man kan ju lindra ilska genom att hänga upp en slagpåse i hobbyrummet,eller varför inte spela ett zombiespel när ungarna lagt sig.Resident Evil funkar utmärkt för mig.
Godnatt.

Kommentera

