Skip navigation

Fick påringning av ett stycke gullig liten tant från Jehovas vittnen för en dryg vecka sedan.Hon hade med en bunt broschyrer om ett rekryteringsmöte som skulle hållas några dagar senare,jag tog emot för att med gott samvete få stänga dörren och återgå till vad jag nu höll på med.Jag är inte fientlig mot tro och religion alls,däremot en aning så mot dem som tror sig ha rätt och alla andra fel.Hursomhelst.

Jag glömde i princip bort henne så snart dörren slagit igen.De vandrar i grannskapet i perioder,de här tanterna som jag antar arbetar på utlovad framtida provision och förmåner likt barn som säljer jultidningar.Oftast på till synes ofruktsamma tider när få är hemma utom småbarnsföräldrar.
Idag återkom samma tant jag nästan glömt,olägligt nog medan barn just var nyss hemkomna från skolan,den snart tvåårige sonen och treåriga dottern var nyss uppstigna ur badet och givetvis inte fullt påklädda som det ALLTID verkar vara när någon oförhappandes ringer på dörren.Jag hann inte ens fram innan barnen nästan släppt in tanten i vår after-schoolröriga hall.Lyckligvis var hunden inte inne,jag tror att tanten hade vält om hunden kommit rusande,det hade jag inte velat ha på mitt samvete.

”Ja dåså”,sa tanten.Läste du lappen du fick förra veckan?Vad tyckte du?

Jag misstänker att jag stod där med halvöppen mun och bebis på armen,lite förlägen som ett barn som ertappats med att inte ha gjort läxan ordentligt.Iallafall kändes det så.Eller så var jag bara förlägen över att jag plötsligt insåg att det låg en moderat hög med tvätt vid dörren till vardagsrummet,en hög som egentligen skulle ha tvättats inatt men som jag somnade ifrån.

-Njaee,sa jag.Jag är nog inte så religiös egentligen.(jo,jag hörde hur fånigt det lät).
-Religiös?,sa tanten.Det kanske du inte är men det här är något annat förstår du.
Jaha,tänkte jag.Annorlunda hurdå?
-Ja,jag menar alltså att jag inte tror på det.
Här var jag på vippen att gå in på och ifrågasätta Jehovas teorier om att bara en liten skara utvalda har fribiljett till himlen(och vad det isåfall är för poäng att lida i en religiös sekt om man ändå senare visar sig ovärdig),men jag varken hade ork eller tid att gå in på dogmer.
Min mormor gjorde det däremot ofta om Jehovas kom på besök.Konfronterade dem med frågor om varför hon,som aldrig gjort annat än rätt för sig i sitt liv(viktigt för en kvinna i hennes generation),tvingats lida av svår ledgångsreumatism sedan 1966.De hade alltid en massa svar,som dogmatiker har.Men mormor ville åtminstone inte låta dem komma undan utan en verbal fight.

Jag sneglade på tantens ihoprullade Vakttorn som hon bar i handen likt ett vapen och suckade.
-Nja,som jag sa,fortsatte jag.Jag tror inte på Gud vad jag vet.(Här skulle jag kunna sagt en hel massa mer,men det kändes lite moraliskt förkastligt att sätta en liten tant på hal is.Det är annorlunda med de välklädda,slipsprydda amerikanska mormonpojkarna som går runt på stan och raggar medlemmar.Dem tar jag gärna en dust med om jag har tid.)
Tanten tittade lite beklagande på mig och var på vippen att räcka ut sitt Vakttorn till mig iallafall,som för att ha som reselektyr på färden till Helvetet.Men hon ångrade sig.
Hon kanske tyckte att jag inte förtjänade den,som den heretiker jag avslöjat mig som.Vem vet?
-Vad ville hon?,frågade åttaåringen när jag stängt och gått in för att dra på minsta syster strumpbyxorna.
-Äh,svarade jag.Det var bara en tant som ville sälja något.

(bild från http://www.scriptorium.se)

Har ni förresten sett att TV-kocken Niklas(som av epitetet ”Mat-Niklas” att döma väl är att räkna som Mat-Tinas tronföljare.Har dock aldrig sett honom på TV)blivit mordhotad för att ha uttalat namnet på någon maträtt fel?Jag har blivit en lugnare och mindre kolerisk människa med åren,det är sant.
Det finns fortfarande saker som irriterar mig,men de har blivit färre.Kanske för att jag blivit för van eller avtrubbad hur man nu vill se det.Viss avtrubbning verkar vara nödvändig för att stå ut i en vriden värld.
Däremot kommer somliga saker alltid få tinningarna att bulta på mig och undra:Vad fan är det för fel på människor?Se det som en retorisk fråga.För något svar har åtminstone inte jag.

Kommentera

