Skip navigation

Det är okej att dricka lite vin då och då medan man ammar igen.En moralisk låsning mindre för kvinnor säger jag först instinktivt;jag som länge stört mig å det grövsta på det gröna dåliga samvetet som farbror staten länge gnuggat in i kvinnor som inte ammar,via små brasklappar instuckna i form av notiser på bröstmjölksersättningsförpackningar,nappflaskor och flasknappar.
För att inte tala om deras lakejer,barnmorskorna och amningshjälpen(som trots att den gör mycket gott bär på ett präktigt tveeggat svärd) som säkert med gott för ögonen även gett många mammor rejäl fucking ångest som börjat redan på BB med de där små sjuttiotalsprogghippie-inspirerade häftena där det antyds att du gärna ska amma upp i treårsåldern.De där där präktiga mammor med hårknut a´la bondmora och iklädda ekologiska kläder sitter och ammar rätt stora barn med likaså stora,präktiga och godkända bröst.Fan vilken ångest jag fick när jag satt på BB första gången och läste det där häftet!Men hursomhelst.

Men så har vi ju det här med människors behov av direktiv och ofta uppenbara avsaknad av eget förnuft.
Bra att det nu finns en pekpinne mindre mot kvinnor säger ena hjärnhalvan,andra säger lakoniskt att ”jaha,nu tror folk säkert att det är okej att pimpla en flaska om dagen medan man ammar”.

Minns tillexempel själv den danska jordgubbshysterin i somras,när jag själv var höggravid.
Barnmorskorna sa unisont att det var lugnt om man råkat äta lite av dem eftersom halterna av bekämpningsmedel var så försvinnande små att man skulle fått äta kilovis och åter kilovis för att vara i någon riskzon,ändå var alla gravida helhysteriska.Människor behöver ofta klara direktiv för att de är vana att få det.Varenda föräldracommunity fick cirka femtio nya trådar om dygnet(verkade det som)postade av någon gravid som råkat äta en dansk jordgubbe eller rent av en svensk och nu trodde sig vara döende.(En annan ständig favorit i repris är mögelostarna,gravlaxen och mozzarellan.Samt,om vi går utanför matsfären,”är mitt graviditetstest positivt eller inte?”Read the fucking manual…).

Har jag fel?Jag hoppas det!Jag har själv alltid pumpat ut och slängt vid de enstaka tillfällen jag tagit något glas vin under amningarna.Men det har mest berott på att jag vid de enstaka tillfällena(som millennienyårspartyt) varit bortbjuden och haft barnvakt för bebisen.
Annars hade jag nog inte druckit ens de där ett-två glasen heller.Av det enkla skälet att påverkad mamma+bebis inte är någon bra kombination.Oavsett hur lite eller mycket alkohol som passerar ut i mjölken.Basta.Men,det vore bra som bara den om Livsmedelsverket kunde lätta på amningstränset en aning också.Bara för att vi mammor ska få ytterligare en mindre moralisk börda att bära.

Och apropå konsumtion av bröstmjölk verkar det de facto vara gamla,småunkna proggvindar på ingång.En hel del bloggare tipsar nämligen om sajter som återger recept som innehåller bröstmjölk.
Ja,man kan rent av få recept på sin egen bröstmjölkstvål om man känner sig hågad att skapa sin egen hippiehörna i badrummet.

För egen del kan jag säga så här:skulle jag få veta att jag via mat konsumerat någon annans bröstmjölk skulle jag spy omedelbart och stryka traktören ur bekantskapskretsen.
Hade jag fått veta att gästtvålen var kramad ur värdinnans tuttar skulle jag tvaga händerna i klorin.Drastiskt?Må så vara.Människor jag inte valt att kyssa eller byta blöjor på får gärna behålla sina kroppsvätskor för sig själva.
Donera till närmsta sjukhus istället för att leka hippies,det finns massor av nyfödda prematurer som behöver bröstmjölk för att överleva.Vi vuxna behöver den inte.
Är det samma människor som äter upp sina moderkakor efter förlossningen också månne?
Ja,det får de gärna göra,men bjud inte mig på den stuvningen!Hohoho.

2 Comments

  1. Jag kan bara instämma. Vägde 50 kg efter 4 månader med min lillkille för jag helammade. När jag då tar upp det med personal inom vården får man skuld skuld skuld.. Fy bövulen.. Man får inte gå sin egen väg inte! Gillar det du skrivit//Camilla

  2. Tack för din kommentar:-)Det är ett viktigt ämne att ta upp,för trots att vi lever i ett upplyst samhälle omges amningen av någon slags magi som är svår att ens diskutera.


Kommentera

