Skip navigation

Begreppet ”energitjuv” kom upp i något sammanhang på ett forum med temat kreativt skrivande.Ett så fräscht och bra uttryck,tyckte de flesta som läst den artikel i DN det länkades till(jag ids inte återge och bidra till spridningen),en populärpsykologisk skräckskildring som skulle få den hårdblonderade må-bra-gurun Mia Törnblom(headsetens okrönta drottning) att gnugga händerna av förtjusning.Hon kanske hade ett finger med i spelet,vem vet.Och historierna om vänner som dragit ner de deltagande i medberoende haglade tätt.
I´m shocked!.Det trots att jag inte är lättchockad längre.Vet ni förresten att hon ser det som en plikt att vara en glad skit,Mia Törnblom?
Jag får med ens lust att omfamna varenda ledsen skit i hela universum.

Ett sådant jävla uttryck,”energitjuv”!Vilken mun och hjärna den ordspyan härstammar från vill jag helst inte veta,men jag skulle inte höja på ögonbrynen om det är någon förnumstig typ a´la Dr Phil som vill sprida lagom-egoismens evangelium i stugorna.Och genast stämmer en kör av dem som tror sig ha drabbats av energitjuvar upp i klagosång.Min definition på en energitjuv är däremot en annan historia.
Den sortens energitjuvar som jag skulle kunna,möjligen,tänka mig att kalla energitjuvar är av en annan kaliber.
De stjäl mer eller mindre medvetet andras vilja och energi.Vilket de som mår dåligt inte gör.Så grattis,du som kommit på invektivet ”energitjuv”,du har hittat ett nytt ord som kommer missbrukas några år framöver om alla som eventuellt tvingar någon att inse att världen inte är svartvit.

De i min mening äkta energitjuvarna kan ofta passera som positiva,framåt,hungriga.Drivande.Du kommer säkert på fler adjektiv om du vill.Du har garanterat stött på dem,och de har inte så otroligt fått dig att må dåligt på ett eller annat sätt.Kanske rent av genom att kalla dig negativ!
De gapiga,pågåiga,hänsynslösa,hårdhudade,de med vassa armbågar som vill tala om för oss hur vi ska tänka,tycka och bete oss.Ånej,inte är det de som avses med pop-psykologidefinitionen inte.Jag borde egentligen inte vara förvånad.

Det är de krävande vännerna och kollegerna vi ska lära oss att skydda oss ifrån!De som är deprimerade,ledsna,negativa,har ångest,inkräktar på vår ”sfär”,”söker uppmärksamhet”.Att de kan vara så farliga!Nej,vi hänvisar dem till psykvården och klappar oss själva på ryggen för den ansträngningen,eller vad säger ni?

Välkommen till Pleasantville!

Ps.Jag ordinerar en massiv dos Nina Hemmingsson mot Mia Törnblom-sjukan.Håll tillgodo!Lyssna gärna på Morrissey några timmar för en extra skyddsdos.Ds

Kommentera

