Skip navigation

Nu ska jag Twinglyhora igen(jag kan inte låta bli),men legitimt eftersom ämnet för dagen intresserar mig.Generationsfrågor.Att spy galla på andra generationer är aldrig fel sett ur anger managementsynpunkt!
Det ständiga jävla krisandet ställer mig frågande,frågande över vad som är så sjukt i vårt samhälle att vi inte hinner ur barndomen innan vi börjar krisa över ålder,kärlekar,karriärer och tågluffar som aldrig blev av.Idag ska du bli lagomvuxen så fort som möjligt,skaffa pojk-eller flickvän och andra vuxenattribut i god tid innan du fyllt arton samtidigt som du förväntas att inte ha för många ”vuxenpoäng” som trettioåring,man vill ju inte bli gubbe och tant.Och man vill inte bli en förvuxen tonåring heller.
Så kommer då obönhörligen 30+ åldern när det kanske börjar kännas lite spännande med barn,man kan inte komma undan som överkurstonåring längre ändå.
Man har äntligen fått råd och tid med designerbarnkläder,gravidyoga,svindyra mammakläder och en vagn för 10000.Lattefiken väntar.
Förvirrande?Jodu,det vill jag lova.Det gäller att hålla tungan rätt i mun när du balanserar på den vassa eggen.

Ours is a world where noone knows what they want and are willing to go through hell to get it:
Som kvinna ska du tillexempel hinna:Gå ut gymnasiet,tågluffa,helst vara utomlands minst ett år och studera,”resa” långtbortistan,utbilda dig till en respektabel lön och position i samhället,träffa Mr Right,hinna ”festa” och leva livet,få barn,skaffa villa eller bostadsrätt med schysst läge och hålla dig snygg och fräsch.Innan du hunnit bli 35,ja helst innan 30.Puh.
Ja,det är väl inte så konstigt att ungar får panik och vill ge upp innan de fyllt 20 när man tänker efter,man kan bli initialt irriterad på dem men när vågorna av ilska lagt sig känner jag mest medlidande med dem och sorg över den förvirring mina egna ungar oundvikligen kommer få känna på under sina tonår.

Kraven och förväntningarna kan alltså bli till bojor snarare än sporrar!Vad har jag då själv uppnått av det jag väntade mig?Tja,låt mig tänka efter.Jag har familjen,ett okej boende,en fritid som jag tycker är givande och jag känner mig behagligt gammal.Inte velig längre,men inte heller stelnad.
Jag har haft både med-och motgångar,mjuka fåror om man ser efter noga i pannan och en aning visdom i ögonen,jämfört med när jag var 24 för tio år sen och fick mitt första barn.
Jag väntade inte tills 35 med mitt första barn,men jag försakade yrkespositionen och resorna till Långtbortistan.De kan vänta,något ska man ju ha kvar till ålderns indiansommar!
Jag är nog ganska nöjd,och för sjutton,jag är inte död än heller!
Jag kan aldrig minnas att min generation tyckte att gymnasiet var livets höjdpunkt.Det var snarare en trång andra födelsepassage mot något annat,något lite odefinierat och skrämmande,men vi inbillade oss aldrig att tonåren var livet.Jag gjorde det iallafall aldrig.Tonåren var ett duggregn som varade för länge.

Non,je ne regrette rien.Jag har hunnit med det som var viktigast för mig.
Kvartslivskrisarna måtte ha det värre än oss som i backspegeln då och då har ångestvibbar över disken på kvällen innan vi nattar ungar eller dammsuger hallen.
Jag hann inte allt,men jag fick iallafall det som var viktigast för just mig.

Dotter nr 1 hade på egen begäran somnat på beanbagen vid marsvinsburen och vaknade gnällig vid tvåtiden.Lite juice och omstoppning så somnade hon.Gav gnagarna en tuss hö och bytte grönsakerna,vad fan,de vill väl ha lite färsk frukt på morgonen de med.
Nu,god natt.Jag kan inte sova på länge än.Men jag får låtsas så kroppen tror mig när jag säger att det är dags att vila.

2 Comments

  1. Jadå, jag håller med dig om att det krisas i onödan – och att livsval presenteras i detta ljus. Tror också att dessa människor skulle vinna en del på att se det som något naturligt, istället för att tro att det är typ som jag…

    Ska kolla igenom din blogg, gillar ditt sätt att skriva. Ha det!

    Psyk

    http://psykbrytet.blogg.se

    direktlänk till mit twinglyhorade inlägg på samma tema:

    http://psykbrytet.blogg.se/1204546138_varfr_diagnostisera_f.html

  2. Tack,jag gillar din med:-),ja,åldras måste man ju om man lever,så det är bättre att slappna av och ta det kallt;-)


Kommentera

