Skip navigation

Burdjur skulle vi aldrig skaffa hade jag bestämt.Är emot tanken på att ha djur i bur,av(vad jag trodde)princip,och den grundar sig i att djur borde vara fria varelser i en perfekt värld.Jag hatar egentligen folk som har stenhårda principer,det tyder ofta på brist på infall och fantasi.Men jag har några diffusa,gör mot andra vad du vill att de ska göra mot dig och så vidare.Grundläggande.

Och jag föll för marsvinstjatet,naturligtvis.Hade jag inte själv tyckt att det var kul skulle jag inte gjort det,barn kan ju som bekant aldrig ta ansvar helt för ett djur själva.Men jag tror att djur är bra för barn.De lär sig hänsyn och ansvar och hemmet blir ofrånkomligen inte kliniskt rent(en farsot i dagens samhälle,strävan efter en desinficerad hemmiljö med rispapperslampor,barnförbjudna soffor och orkidéer i vitt a´la heminredningsmagasin eller steriltrist lattefik.Inget ont om orkidéer,jag älskar dem.Men de missbrukas av renhetsfascister!).Inte sällan ser man hur även barn som har svårt att respektera andra barn smälter inför ett djur.

Jag minns ju hur det var när jag själv var barn och ville ha ett eget djur(vi skaffade såsmåningom min första hund från ett djurhärbärge).Brukade hänga runt den lokala djuraffären Lenas Zoo(självklart populär bland tjejer i värsta djurälskaråldern) då och då efter skolan med mina kompisar Store-Linda och Lille-Linda.Lille-Linda kallades faktiskt så,hon var egentligen mest något av Store-Lindas hangaround,ett par år yngre än oss och vi var inte alltid helt snälla mot henne kan jag lätt skamset erkänna i ett retrospektivt perspektiv.Linda&Linda var helt tokiga i djur.De hade häst,kanin,hund och diverse smådjur hemma.
Store-Linda köpte olovandes hem en guldhamster hon döpte till Nougat,hon fick trots att hon inte frågat om lov behålla djuret.Lille-Linda köpte en långhårig,ullig hamster som fick namnet Ticko,hon var enda barnet till äldre,träiga men snälla föräldrar och de sade aldrig nej till någonting.
Store-Lindas Nougat var och förblev exemplariskt slank och blank,Lille-Linda misslyckades av någon anledning oftare med vad hon företog sig.Ticko blev fet och lat,tillexempel.Men hon tog hand om och älskade sitt djur.
Jag tyckte mig minnas att Lena hade någon slags regel emot att barn själva köpte djur,men av någon anledning frångick hon väl dem just den gången.

Än idag ger doften av zooaffär mig nostalgivibbar mer än något annat,den triggar den barnsliga ivern och entusiasmen i mig.Jag vill vara det där barnet som är obekymrat om de praktiska problemen igen.
Alla djur är så söta,man vill ta hand om dem.Förstås.
Min egen mamma tyckte smådjur var för bökigt,det blev hund och såsmåningom katter för mig.

Store-Lindas pappa var min morfars kollega och han delgav trött min morfar en gång en förhoppning om att familjens katt skulle äta upp undulaten,hunden äta upp katten och sedan springa ut på motorvägen och bli överkörd.Innan ni nu blir för upprörda över en nattskiftarbetande pappas trötta och sarkastiska utlägg över en djurtokig dotters ständiga sökande efter nya djur att ta hand om så kan jag lugna er med att inga djur kunde bli bättre omhändertagna än familjen J:s.Även om Linda inte alltid gick ut med hunden utan tjat.

Men tillbaka till marsvinen;igår köpte jag en bur,en stor tingest som egentligen är avsedd för kaniner.Men snygg och rymlig,har gjort iordning en hörna åt den och nu återstår bara djuren.
Jag ska inte säga att det känns som att få en ny bebis i familjen,men ja,familjemedlemmar är det ju ändå.

Jag skulle vilja vara bitsk och vass idag egentligen,men jag orkar inte.Jag är som ett bi som stuckit för mycket och fastnat med gadden i någon tjockhudad jäkel.

Uppdatering:Maris,Thalia och Sara(som barnen döpt dem till) har nu flyttat in i sin bur,med skålar,hus och hö.Idag är det strängeligen förbjudet att ta upp dem,minst någon dag ska de få ha ifred i buren innan de ens tas upp.Gissa om ungarna är otåliga?Men det går ju faktiskt bra att bara titta också.Om man är vuxen iallafall;-)
Åttaåringen har bäddat en bean bag med lakan brevid buren,där sover han nu.Marsvinen sussar de med,under två Flexi Traxx-tunnlar.

Kommentera

