Skip navigation

Gick på kvartssamtal,eller utvecklingssamtal som det heter numera,med åttaåringen.Mötet hade varit bestämt sedan i oktober,men det har hänt en hel drös med saker sedan dess som rubbat alla pojkens gängor och som var omöjliga att förutse då.
Medicineringen.Sjukhusvistelsen.Utseendeförändringarna som kortisonet åstadkom och som gjorde honom lite generad även om han är tuff och inte klagar.
Sista dosen togs igår och nu kommer svullnaderna gå ner så han blir sitt vanliga seniga jag igen.
Men klart att det är tufft för barn att på några dygn förändras.Och barn blir fort grymma när de hamnar i stora grupper som vi alla vet.Nu har ingen retat honom,de vet ju att det är medicinen.Men ändå,det hade skett förändringar som lätt kan relateras till medicinen.

Han hade blivit mindre social,höll sig för sig själv mera,sade de.Och började tala om för honom vikten av att vara socialt aktiv,ha vänner i ”reserv” och att det inte är hela världen om någon svara nej på frågan om man ska leka.Jag ville inte genera honom ytterligare genom att tala om att jag trodde att det berodde på utseendeförändringar och humörsvängningarna.Han skulle själv få tala om vad han ville tala om.
”nej,det vet jag väl”,svarade åttaåringen fröken och gungade på stolen medan han istället berättade att rymdprojektet varit roligast den här terminen.

Och till och med jag som är vuxen och borde om än inte behärska fullständigt så iallafall ha koll på konsten att vara människa,kände mig en smula förvirrad där jag satt med:
a)klassföreståndarinnan,en bestämd dam med principer och hornbågade glasögon som säkert fått mer än en förälder(jag) att känna sig liten och osäker.
b)specialpedagogen,en aningen översnäll dam med goda intentioner
och
c)en lätt disträ lärarstudent som hette Linda

Jag tänkte på hur svårt det är att vara barn,att lämna barndomen och att hitta sin identitet och anpassa den så man blir omtyckt och begriplig utan att bli för vanlig.Vilken balansgång.
Hur svårt det kan vara att se tillbaka på hur det var att vara barn och att det kanske är därför man så fort vill glömma vissa saker.
Att oförutsedda hinder som sjukdomar och andra avvikelser kan slå en ur balans snabbare än ögat.
Att den sociala väven är komplex och lätt att antingen göra hål på med för vassa naglar eller missa en tråd-det räcker att vända bort blicken några minuter eller falla så får man kämpa sig tillbaka.
Att det är lätt att bli kritiserad för sina fobier,läggning eller personlighet.
Speciellt om man visar bristande intresse för att vara social,det ses som ett varningstecken.Ja,de menar väl,jag vet.Men är det konstigt om man skräms av flocken?
Om man behöver tystnad eller ensamhet.
Om man gillar killar istället för tjejer när man är kille eller tvärtom.
Om man har svårt för siffror eller svårt för bokstäver.
Att det är så förbannat svårt att vara tillräckligt ”rätt” och så förbannat svårt att göra sig stark nog att stå ut med att inte vara exakt rätt så som de välvilliga vill att man ska vara för att de vill en väl-vare sig det är föräldrar,lärare eller psykologer.Förstår ni vad jag menar?
Jag hörde nyss ”Barn är ett folk” med Olle Adolphsson i någon slags nostalgikavalkad på radion(ja,ni vet ”I min lilla stad”,”Trubbel”,”trettiofyran” med mera)
Jag avskyr den,trots den fina texten,och jag har avskytt den sen jag var barn.Varför?Den är så full av vuxenvärldens dubbelmoraliserande.Den överromantiserar barndomslandet,målar upp det ideala barnet och hyllar barns eskapism och fantasi samtidigt som vi alla vuxna förbannat väl vet att vi ändå i slutändan nästan säkert kommer göra allt för att anpassa dem vare sig vi vill eller inte.Huvudvärk.

Nu är jag trött igen.
Var på apoteket på hemvägen och köpte koffeintabletter,Glukosamin och bindor.Så köpte vi en påse maränger på Coffee House eftersom jag lovat honom fika.De är stora som två nävar.Marängerna alltså.

Kommentera

