Skip navigation

Det går visst en dokusåpa i SVT om en värstingklass som egentligen inte är en värstingklass.Jag har inte sett den och ska inte uttala mig om hur den är vinklad.Det finns så lite tid för TV numera,i den mån jag ser på TV så ska den helst kunna stävja depression och nerstämdhet.

Klassen ska vara en problemklass light alltså.Eller nu raljerar jag.Jag var ingen god elev,en improviserad medelmåtta som med nöd klarade mig igenom högstadiet med 3,1 utan att ha gjort en enda läxa knappt.
Det fanns ingen motivation i mitt huvud.Allt var långt,långt bort i framtiden och lärare var vandrande lyten utan motivation de heller.I trettio år eller mer hade en del gått där.De led av mer skoltrötthet än vi gjorde,ingen uppskattning,bara spott och spe,provokationer,tjatiga föräldrar,friluftsdagar.
De led uppenbart när jag ser dem i backspegeln.De led av dekaders gammal målarfärg och av att de slutligen börjat tro på elevernas öknamn.Jag är en räka.Jag ser ut som en get.Jag luktar svett!
De tänkte säkert så.

Hundar åt upp uppgiftsböckerna i matte(och på den tiden gick lärare verkligen på det,eller kanske inte).De suckade iallafall ofta över de improviserade ursäkterna som presenterades.Jag glömde häftena,tappade dem,förträngde dem.Någon hamnade i ån,den singlade sorglöst ner från Konsumbron och drev mot Sjön.
Blicken gled genom fönstret,pennan skrev eller ritade.Skulle superlärarna i SVT:s såpa kunnat hjälpa mig och gjort en superelev av mig?Jag vet inte.Jag tror inte det.Det var för mycket annat.Strul hemma.Kroppsångest.
Min moster försökte reda ut mig och lära mig studiemoral,hon var självlärd i det mesta som den klassresenär hon var som fått studera utan hjälp hemifrån och hon hade gjort det med bravur.
Jag tärde på hennes tålamod en hel del.Och så var det annat.
Ätstörningar i sin linda.Jag blev nerkallad till sköterskan via interntelefon under en lektion för att någon skvallrat om min undervikt.Inte blev jag arg inte.Inte bara.
Jag kände mig både skamsen och lite smickrad.Så jag hade blivit smal!Alla hade sett det.

Nej,jag var nog för fucked up för en elitlärare,även om jag var ganska snäll och inte vare sig hängde i rökrutan eller knarkade.De hade inte nått fram.Jag har ingen poäng med det här inlägget annat än att skolan bara är en nivå i en femtonårings värld.En nivå som är beroende av hur det ser ut på nivån under.

Kommentera

