Skip navigation

När jag var barn hade min mamma en rund kaktus med hemska,långa taggar,den kallas ”Svärmors kudde”,på latin Echinocactus grusonii.Det finns ju en ”Svärmors tunga”(bajonettlilja,Sansevieria trifasciata) också,med långa spetsiga blad.Vassa förstås.
Svärmor blir lätt vår tids häxa.Och det är lika lätt att avfärda svärmorsmyten som just bara en myt.Men är det så?
Ingen rök utan eld säger jag.

Det kan väl vara så.Vissa mödrar binder särskilt sina söner så hårt till sig att den kvinna han gifter sig med eller väljer att leva med får utstå enorm skärskådning och även svartsjuka.
Det omvända verkar vara betydligt mer sällsynt.Alltså att mödrar rensar sina blivande svärsöner från all ytfernissa,pansar och puts med blickar och handlingar på samma vis.Min egen svärmor och jag hade inte en helt problemfri relation i början,men det hade jag väl ingen rätt att vänta mig som flickvän till hennes ende son som dessutom hjälpt henne med mycket och ställt upp sedan han var i tonåren.Det blev bättre med åren.Men jag förstår fortfarande inte hela hennes agenda och kanske kommer hon alltid se mig som en annan kvinna som tog sonen ifrån henne.Men det fungerar.Jag har ju gett henne barnbarn trots allt.Och hon tillhör en annan generation än min egen mamma,snarare samma som min mormor tillhörde.Att ha en mormor från den generationen är en sak,en svärmor en annan.
Men tillbaka till generaliseringarna.
Och vad hände förresten med svärfar som begrepp?Försvann han på vägen?Eller bryr han sig inte?Flyter han ut i konturerna av konflikträdsla?

Jag tror också som Merete Mazzarella att barnbarnen blivit fyrtio-och femtiotalisternas nya accessoarer,likt Amelia Adamos barnbarn som numera finns porträtterade på hennes väsk,smaklöst nog.Min egen mormors generation tillät sig själva att finnas där för barnbarnen-för femtio-och sextiotaggarna idag är det tvärtom.

Kommentera

