Skip navigation

om en blind kan slå en hole in one.Så är det bara.Ut och gör det du drömt om!

Jag känner mig gammal,jag har rent av börjat släktforska så smått.Lite medelåldersvarning även om jag egentligen inte fyller medelålders förrän om drygt ett år.Men fantastiskt kul.Det finns så många entusiaster som hjälper en att hitta anfäder och mödrar om man bara frågar.Helt frivilligt!Lite avlägsna släktingar har jag hittat på köpet.
Häromkvällen när jag letade efter min morfars släkt i Göteborg och Stenstorp(i Falbygden)så kom alla minnen av honom tillbaka.Jag saknade honom fast det nu snart gått 21 år sedan han dog.Min morfar har varit borta i 21 år.Det känns som igår han försvann från mig.

Min mor ringde skolan direkt den vårmorgonen morfar dog av en lungtrombos och sa att jag skulle bli borta minst en vecka.”För en morfar?”,tänkte kanske klassföreståndaren.
Ja,för en morfar.För mig var det som om min pappa dött,helt oväntat.Inte gick jag på begravningen heller.Katastrof.

Det fanns några förståsigpåare bland min mors bekanta som hade åsikter om detta,särskilt en som arbetade som diakonissa och därför väl tyckte att hon var expert på sorg och sorgearbete.Men min sorg kom hon inte åt.
Istället satt jag hos min bästa kompis Lotta och åt glass på verandan,plockade de första smultronen och hoppade i höet.Jag hörde kyrkklockorna nerifrån samhället och visste att morfar var ändå inte där.Inte den morfar jag mindes.
Det tycktes en del efteråt.Men jag ångrade aldrig att jag inte gick.Jag behövde inte begravningen.

Vila i frid,älskade morfar Per Olof(24/5 1923-7/5 1987)

Äldsta dottern visar upp tunikan jag sydde åt henne i helgen.Det är så tacksamt att sy åt barn,de älskar att få saker gjorda speciellt åt dem.

One Comment

  1. Jag har också en vit katt, eller två egentligen. Och en sak till; ÄLDSTA dottern? Har du sju ungar i koltåldern!? Herregud! Du måste vara stålkvinnan!


Kommentera

