Hoppa över navigation

ha olönsam kultur.Han vill förstås provocera så där lite charmigt från högerkanten eftersom kulturfolk ju brukar vara vänsterorienterade,säkert påhejad av bland annat rättshaveristeliten som brukar ringa Insiders telefonsluss på torsdagskvällarna efter vinaren(har sällan hört någon nykter på det där bandet,det är ett obetalbart nöje att lyssna på).Den som likt Karl Bertil Jonssons pappa Tyko tror att alla som ger bort något frivilligt är kommunister.

Han har jävligt rätt i att hiphop också är kultur lika mycket som vilken gammal kulturform som helst,men att Läckbergs och Marklunds goja ska få tränga ut ”olönsamma diktsamlingar” får mig först att vilja börja hulka och gråta över nätupplagan.
Det finns fantastisk,självsäljande och kommersiell populärkultur,som Seinfeld,men det gör inte att jag bara behöver fantastisk populärkultur.Jag behöver fantastisk impopulärkultur också.

Jag behöver det skönt olönsamma som andningshål och tillflykt när populismen krälar över Pocketshops tio i topphylla.Jag köper det olönsamma på bokrean bland resterna folket som jagar kokböcker och deckare ratar.
Det finns alltid en speciell hylla längst nere vid golvet i något hörn för sådana som oss,en hylla med tunna,häftade volymer som har underbara namn som ”Det herrelösa nätet”(en diktsamling av en poet vid namn Magnus Andersson).
Här har jag hittat några av de böcker som påverkat mig mest.
Som Durs Grünbeins diktsamling ”Biologisk vals” tillexempel.

Läs den,den kanske biter dig men du överlever.

Egentligen är jag nog bara glad att jag får ha bokreans rester för mig själv tillsammans med några andra kufar som rafsar bland halva reaprisetvarorna.Då blir det åtminstone inte ihjälälskat.Jag kanske rent av borde vara tacksam mot Holstein.Får han hållas får jag ha mina olönsamma samlingar ifred.Jag slipper stå och stampa i februarinatten utan kan lugnt sova och sedan plocka mina godbitar ur andras sediment i frid och ro.

Och Gud välsigne koffeintabletterna.Amen

Lämna en kommentar