Skip navigation

En barnfamilj fick ofrivilligt sitt nummer flashat i en ICA-reklam.Och,vilken överraskning,naturligtvis blev de oförskyllt nerringda av en massa tokstollar.
Vad är det för fel på folk?Vad är det med telefoner som lockar fram den den mest primatliknande ,pubertala idiotin hos vuxna människor så till den grad att de faktiskt ringer upp numret vid de mest bisarra tider på dygnet?
Vad jag undrar är förstås VARFÖR man ringer om man nu har tillräckligt mycket fritid att sitta och memorera nummer som med stor sannolikhet är fiktiva.Antingen leder numret ingenstans(troligt) eller så blir man en telefonmarodör som driver någon stackars sate till att vilja slita sitt hår.Varför inte kolla någon nummerupplysningstjänst om man måste veta?

Okej,nu har väl internet avlett åtminstone en del av galningarna från telefonnätet,men frågan är om det inneburit någon förbättring.Jo,det har det nog när jag tänker efter.

Det får mig nämligen att minnas en episod i Göteborg när vi råkat få ett telefonnummer som tidigare uppenbarligen tillhört ett företag(av samtalen vi fick att döma).Man kunde bli väckt vid de mest udda tider på dygnet av samtal med förfrågningar om man ”kan få tala med personalchefen?”.
Tillsist tröt tålamodet och om den namnlöse på andra sidan linjen inte fattade vid första förklaringen att det här är inget företagsnummer så bad jag dem fara åt helvete.Oftast slutade de ringa,men först efter den hälsningen.

Jo,jag kan på sätt och vis förstå varför man vill ringa ett okänt nummer.Men impulsen att faktiskt göra det lämnade jag på köksbordet 1988.Numera nöjer jag mig med att minnas och flina åt forna eskapader på telefonlinjen.Jag ska dock inte upprepa dem här,det vore direkt oansvarigt även om Heta Linjen tillhör historien.

3 Comments

  1. Jag fattar inte ens vem som sitter och skriver ner telefonnummer som råkar passera revy en kort stund i TV-rutan.Antingen kan man anta att ett ”fiktivt telefonnummer”:
    A.är påhittat och inte leder någonvart
    (det mest troliga)
    B.faktiskt kan råka leda någonstans,och är det då privat så vad har man åstadkommit?Irriterat någon?Sällat sig till en grupp av kanske hundratals människor som ringer upp en stackars familj som till sist känner sig trakasserad?

  2. Klart man provringer numren som ibland flashar förbi i TV, tidningar, böcker o.s.v. 🙂

    För mig räcker anledningen att kolla om de har klantat sig igen på media gott och väl för ett samtal.

    Roligast hitintills var nog när jag i åttan (4 år sen) såg en bild på ev en tidig 3G-telefon (Motorola A1000) som såklart blottade numret till en intet anande 😀

    Skönast var ju att det var ett 3G-nummer så att jag och min kompis kunde ringa video till herrn, haha. Han fattade ingenting, allvarligt. 3G och framförallt videotelefoni var Fett häftigt på den tiden och såklart hade man ju införskaffat sig en 3G-nalle som jag än idag använder (OMG, Nec E616V, ett jävla gissel med batterierna, byter det två gånger om dygnet, tur att man fick fyra styckna ^^).

    Summa sumarum. Jag går långt för att få tag på ett nummer som visas i nån sekund, om det är i en TV-reklam så brukade jag förut helt enkelt ta ett digitalkort på skärmen för att sedan zooma in det (likadant med villkor), nu för tiden har man juh freeze på boxen, annars kan man kolla de flesta av SVT’s program på webben eller ladda ner kapitalistkanalernas program från SwebitsTV 😀

  3. OKej,jag förstår att det kan vara ”kul”,men som drabbad har man måttligt kul;-)


One Trackback/Pingback

  1. By Barnfamilj nedringd, ICA skyldig » Grubblaren on 26 Jan 2008 at 12:21 f m

    […] faller det sig naturligt för mig att ringa upp det. Varför? För att jag är nyfiken. Men enligt neurotica73 är jag en stolle om jag beter mig så och enligt Aggeman är jag ett nöt. Saken med detta är att […]

Kommentera

