Hoppa över navigation

Nytt larm på ingång:koffein kan orsaka missfall heter det nu.För det första är det inget nytt.Koffeinets eventuella skuld i missfall har nog de flesta gravida hört talas om,åtminstone jag,långt innan det här.
Förr levde människor långt farligare än vi gör idag och överlevde ändå,den kunskapen är vad som håller mig på jorden när larmen yr ur tidningsuppslagen.
Innan någon nu skriver mig på näsan för att jag låter vårdslös så vill jag bara säga:visst,man ska vara försiktig,men överdriven oro är långt farligare när man är gravid än kaffe i måttlig mängd.

För egen del kan jag säga att jag druckit cirka tre koppar kaffe per dag under rätt långa perioder under mina graviditeter.Småbarn+gravid=trött=lätt att falla för frestelsen att ta en kopp.Inte ett enda missfall hittills,peppar,peppar.Vad bevisar detta?Ingenting kanske.Mer än att det krävs mer än kaffe för att drabbas av missfall.
Oftast är det väl slumpens skördar,säkert mycket sällan något mamman ätit eller gjort.
Gravida får istället det snusförnuftiga rådet(av larmande instans) att äta torkad frukt och idka yoga efter morgonkräkningarna för att stoppa kaffesuget,haha säger jag som vet att cravings är starka och inte så lätt låter sig besegras av hälsokostråd och substitut.Det är alltid lätt att få människor att koppla ur det sunda förnuftet med matlarm,speciellt känsliga är förstås gravida som är en tacksam grupp att vända sig till.
Märkligt nog lär amerikanska kvinnor drabbas av lika många missfall som svenska,trots att det dricks hälften så mycket kaffe där.Slutsats?Vi ska nog sluta oroa oss så förbannat mycket för alla små detaljer och se till helheten.Att allt inte kan påverkas alltid ens med den bästa vilja i världen.

Min son Alexander är nu nere på,halleluja,fyra tabletter Prednisolon varannan dag istället för sex per dag.Stor skillnad kan jag säga redan nu,och han väntar otåligt på att ansiktssvullnaden ska gå ner.

Till sist,som lite humorkuriosa,tänkte jag dela med mig av en gammal favorit från Ali G som jag hittade igen igår:
se honom diskutera knark med en narkotikapolis som först inte riktigt vet om det är ett skämt eller inte.Enjoy!

Lämna en kommentar