Skip navigation

Drömmar är märkliga för mig,av några speciella skäl.Jag har dels ett antal som återkommit sedan tonåren och några jag aldrig glömt,som stuckit ut ur mängden av surrealistiskt flippflopperi a´la Twin Peaks som passerat genom min hjärna i sömnen i alla år.

Det är dels en jag kallar Independence day,för att den påminner om scenerna i ovan nämnda film där rymdskeppen täcker himlen-och nej,den kommer inte från att jag sett filmen för drömmen kom först.
Sedan är det planeterna.Det är mörkt och jag ser stora planeter på himlen,som om de var mycket nära,inte som månen,utan mycket närmare och de har saturnusringar runt sig.Nej,jag tror inte att de betyder något särskilt,men de är vackra och skrämmande på samma gång.Jag kan vakna och både vara skräckslagen och sakna dem.Det är just rymddrömmarna jag älskar mest och som bitit sig fast.
Ungefär så här kan det se ut:


(bild av Frank Hettick http://www.astronomusic.com/html/links.htm)

Och så vattnet.Antingen sitter jag i en liten båt i en hamn omgiven av stora fartyg och ska ta mig någonstans långt borta i den lilla skorven eller så är det en översvämning,en flodvåg på ingång.Och det hela utspelar sig ofta i en skruvad variant av en bekant miljö,västra centrum i Göteborg,runt Masthugget där jag bodde som nybliven förstagångsmamma.
Det är ofta så med mina drömmar,miljöerna är bekanta men ändå inte.Som en märklig spegelbild av platser jag känner till.
Det finns säkert tusentals tolkningar av det här,jag lägger ingen värdering i drömmarna annat än att de just är väldigt mäktiga och vackra när jag är i dem.Men det var nu länge sen jag hade en av de där rymd eller översvämningsdrömmarna.

Kommentera

