Skip navigation

Nu när ett Stockholmshotell anordnar Seinfeldmaraton så borde man ju varit stockholmare eller åtminstone haft vägarna förbi.Jag kan garantera att jag svarat rätt på nästan varenda fråga i den där trivian.Jag hyser en närmast institutionaliserad kärlek till Seinfeld och den befriande cynismen med hjärta som varenda avsnitt är fyllt av.Inget är värt att gråta över,det är bara att gilla läget och dra vidare.
Och så hade man äntligen fått smaka på chocolate/cinnamon babka,Big Salad,Tuna on toast,Monk´s apple pie,black and white cookies med mera.
Det är kul att se att seinfeldnörderiet lever kvar!

Vardagen är tillbaka,skolan,regnvintern fortsätter med mera.Hot om att kasta matteböcker har förekommit men i det stora hela har övergången från lov till vårtermin flutit på lugnt rapporterar föräldrapolisen.
För någon som jag,som aldrig fått lära mig se matematik som något annat än en plåga av rader av tal som ska räknas klart inom några dagar är det ibland svårt att hitta bra skäl att ge barnen när de frågar varför man måste kunna räkna på papper när det finns datorer och miniräknare.
Böckerna ungarna räknar i idag ser nämligen i princip likadana ut som när jag gick i lågstadiet för cirka 25 år sedan.
Då hade vi oftast ett veckomål som överpresterarna inte nöjde sig med utan de harvade glatt vidare med ”överkursen”.Dyskalkylikerna nöjde sig med att improvisera så de slapp mattestödläraren med dålig andedräkt.
Det bästa jag kunde komma på som svar på frågan vad matte är bra för just då var att huvudet har man alltid med sig och ingen ska kunna lura en så länge man har det på plats.Det lät ungarna sig nöja med.

Jag önskar jag haft en lärare under hela min skoltid som åtminstone ansträngt sig för att göra matematiken till något vackert och fascinerande,för jag har alltid velat kunna handskas med siffror.Hade jag kunnat det,då hade jag blivit astronom.

Och så imorgon gifter jag mig äntligen officiellt.Vi ska äta bröllopsbakelse på café Balders Hage efter och jag köpte en klänning på Lindex i sista minuten idag.Pappren ligger i plastficka i handväskan tillsammans med ringen och nödmakeup.Big day!

Kommentera

