Skip navigation

Låt förstaklassarna slippa betyg.Ja,jag vet att en del ylar sig hesa om flumskolor och faran i att alla får känna sig lika mycket värda,om så bara en kort tid i livet.
Ni behöver inte oroa er.Vi betygsätts hela livet från högstadiet och uppåt.
Och vi får inte tro att vi är lika mycket värda så länge ändå,vi får ju vårt första betyg redan när vi föds,apgar.
Redan då premieras den som skriker högst.(sic!)

Jag funderar över detta behov att lägga i fack för att det ska vara bekvämt och kontrollerbart.
Som förälder till ett överintelligent barn med neuropsykiatrisk diagnos/tvångstankar vet jag att skolan knappt ens har resurser eller kunskap nog att bemöta och främja dem som på något sätt avviker.
Det trots att de avvikande barnen ofta egentligen har mer än tillräcklig potential att lyckas i skolan med rätt stöd och kunskap.
Ska jag då tycka att det är okej att de sätter betyg på mitt barn när han bara är nio som han är nu?Jag tycker inte ens att de har rätt att göra det med tanke på att vi som föräldrar fick tala om för skolpersonalen vad Tourettes syndrom är.
Psst,jag tror egentligen att de som vill ha tidiga betyg skulle vilja ha formstöpta barn som stod på rad och det bara var att sätta dit stämpeln på.

Kommentera

