Skip navigation

Allt fler svenskar byter namn.Med varierat resultat.
Det kan vara snyggt,smakfullt,putslustigt eller bara pilsnerfilmspajigt.Allt är möjligt.
Så icke-konservativ jag nu än är så förstår jag de akta adelssläkterna om de reagerar negativt på alla knapadels-ljudande hittepå-namn.De har ingen spännande historia!
Naturligtvis är de mer häftiga än Johansson,och att ha ett udda namn ger väl en känsla av att vara något extra kanske.
Helst ska det väl låta lite fantasy,som Draköga.Alternativt snitsa till ett gammalt drängnamn med ”z”.Vad säger egentligen ett namn?

Mer än man kan tro enligt mig.Det tagna namnet Draköga säger till mig något i stil med:”25-plussare som spelat för mycket WoW och kanske gärna kallar sig wicca,bor i rökelsedoftande lägenhet och leker med Tarotkort”.
Måntroll kan säga tillexempel:medelålders kvinna,45+,med illrött hår som gillar att ”skapa”,gärna med änglamotiv.Delar gärna med sig av new-agecitat,på gränsen till plattityder.Tror på naturväsen.
Bär gärna groteskt stora smycken och vill bli silversmed och i teorin bo i naturen.Har kanske vargbilder på sin hemsida.Intresserad av ”naturfolk” som hon gärna ser som besittare av gammal vishet vi mist här i ”väst”.Nu generaliserar jag grovt,det hoppas jag alla fattar utan att jag behöver tillägga *ironi*.

Min man,och därmed jag,bytte efternamn till ett gammalt friherrligt namn som finns i hans släkt eftersom det han redan bar egentligen tillhörde hans mammas förste make.På både gott och ont.Det är inte bara kul att vara den enda på en liten ort som heter en viss sak.Samtidigt försvinner man ju inte bland alla Johansson och Fransson.Men det är som att byta hårfärg,nyhetens behag varar inte så länge.
Nog är det roligare med ett namn med historia,hur prosaiskt soldatnamn det är är,än att ta namnet Vader eller Blixt Gordon.

Om jag fick välja namn fritt utan restriktioner till släktskap skulle jag vilja heta Trolle.Vem skulle inte vilja ha en vapensköld föreställande ett halshugget troll,som dessutom har anor från medeltiden?Men Måntroll?Aldrig.


(bild:friherrliga ätten Trolles vapensköld,riddarhusets ätte och vapenregister)

Kommentera

