Skip navigation

Att pepparkakor har diskvalificerats som människovärdig föda av Italien som varande farligt är likt Knullborgarmärket-fallet komik på någon nivå,låg eller hög har jag inte bestämt mig för.Nu ska jag äta mer än vanligt bara för det.Dags att varna för italienskt vin också?Det innehåller ju alkohol som bekant också kan skada levern.
(bilden:pepparkakor av Kajsa Löf)

En kväll när jag satt och sydde lyssnade jag på P3,som jag ofta brukar.Gärna P3-dokumentär då.
Men detta var ett annat program.Det skulle diskuteras det angelägna ämnet barnmisshandel och via telefonsluss skulle Folket få komma med tips på vad man kan göra för att förhindra detta.Programledaren tyckte att grannar skulle vara uppmärksamma på småbarnsföräldrars stress och kanske prata med dem,delge dem egna erfarenheter av föräldraskap för att minska risken för att barn far illa av stressade föräldrar som har många bollar att hålla i luften.Det låter ju bra.Sedan funderade jag på de grannar jag själv haft sen jag flyttade till min första lägenhet(då jag inte hade barn).Många helt okej,anonyma Svenssons som inte gör någon förnär.Några riktigt trevliga.

Några var däremot riktigt elaka jävlar som verkligen speciellt inte tålde barn,av bitterhet oftast.Fanns det inget konkret att störa sig på så uppfann de det.Som att banka i väggen när man dammsög mitt på dagen.Banka om ett klosstorn rasade.Mitt på dagen varenda gång.

Nästan alla småbarnsföräldrar som bott i flerfamiljshus har haft en eller flera sådana i angränsande lägenhet.Bittra gubbar och tanter,sura stress-svenssons eller anonyma hyresvärdstipsare.
Vidare undrade jag hur många av dessa stressade småbarnsföräldrar programmet handlade om som knuffats över den bräckliga kanten av just sura grannar,idioter som står och stampar bakom dem i kön på ICA,självutnämnda upprätthållare av ordning,samhällets otålighet och förakt mot långsamhet och det faktum att vissa saker måste få ta sin tid.Ja,det vore intressant att veta.

(bild från http://www.levandebarn.se)

Kommentera

