Skip navigation

Familjen som gick tvärtemot och vägrade konsumtionshets kan man bekanta sig med idag.Och jag tror de flesta skulle må riktigt jävla bra av att träffa människor som vill,vågar och orkar med en livsstil som anses oerhört provocerande idag när shopping på fullt allvar kan vara en hobby och människor ägnar timmar åt att blogga om mode för barn.Töntigt liksom.Sjuttiotalsmässigt.Politiskt korrekt(vårt nya skällsord).
”Måste jag offra bilen och gå klädd som en kommunist?”
Naturligtvis inte.

Ni behöver inte oroa er.Konsumtionshjulen kommer inte sluta snurra.Det kommer inte uppstå någon massarbetslöshet inom låglöneindustrin eller detaljhandeln.Människor i allmänhet älskar konsumtionen för mycket och har för mycket oro som behöver stillas,självkänsla som behöver stärkas,samlarinstinkt som behöver stimuleras och hål som behöver fyllas.Men ni kan ju ändå vara glada att någon avstår så att vi andra kan fortsätta konsumera och bygga på sophögarna ett tag till.

Jag skulle inte kunna leva riktigt så puritanskt själv heller.Bil har vi avstått och maten försöker jag i den mån den finns köpa ekologisk.Kläder köper jag ibland begagnade,men inte så ofta.Eller så moddar jag dem efter eget huvud med symaskinen,det är mitt nikotinplåster mot shopping.
Prova att shoppa en onödig sak mindre på lördag,se om du faktiskt inte mår lika bra iallafall när du kommer hem och ser att du ändå har mer än du behöver och orkar uppskatta.Och om du faktiskt mår lika bra ändå så vet man aldrig om du kan avstå en sak nästa dag också.Mirakel inträffar ibland.

Kommentera

