Skip navigation

En ”shoppingmamma”(obs:finns garanterat snart i Svenska Akademiens ordlista!)berättar om sitt liv som storkonsument av märkeskläder i SvD idag.Jag ryser av obehag över att en del tydligen har ersatt barndomens Barbie med ett barn,även om man väl inte ska ens rycka på axlarna åt sådant numera.
Det finns något skräckfilmsaktigt glasartat,narkotiskt,fanatiskt i blicken på dessa mammor.De är nästan värre än de som shoppar åt sig själva,för den som gör det projicerar åtminstone inte sina behov på andra.Kanske borde jag klickat på hennes blogg och läst?Nej,jag skulle fått huvudvärk.Kanske mest för att hon verkar så totalt omedveten om verkligheten utanför Stockholms innerstad och skvallerspalterna,inte för att hon spenderar pengar.Hon behöver inte känna skuld för andras ekonomiska situationer,självklart inte.Men att tro på fullt allvar att genomsnittssvensken kan spendera flera tusentals kronor i månaden på kläder?Skratta aldrig mer åt korkade amerikaner i JayWalking!

Jag har väl mot bättre vetande aldrig slutat hoppas på att köppendeln till slut ska vända.Att det en dag ska gå att försöka kämpa emot det epidemiska,kollektiva köpbegäret(som de flesta av oss av verklighetens nödvändighet måste göra).Jag kanske misstar mig grovt.
Hur studiebidrag kan räcka till Louis Vuitton-skötväskor,Dolce&Gabbanakläder och fem barnvagnar vet jag inte.Det är hennes problem.Klart att människan får handla om hon har pengar(vem kan stoppa henne?),men jag ser ingen särskild skillnad på henne och en narkoman vilken som helst,må vara det att heroinisten inte har råd att köpa sig till ett fräscht yttre.
Hursomhelst.


Sörj inte över de Gucciblöjor du aldrig solkade ner.
Den som påstår att konsumtion är i det stora hela enbart positivt brukar också gärna påstå att var och en får ta ansvar för sin egen situation i livet och att inget är gratis.Om det är vad shoppingmammornas barn lär sig får ni fundera ut själva.

Kommentera

