Skip navigation

Terri Herrera Eriksson blir galen på främlingars fördomar i en nu rätt gammal krönika om hur lätt det är att bli kallad dålig mamma.Mamman är och förblir helig på gammaltestamentligt manér.Hon får aldrig brista ens genom att servera en hamburgare med frittar eller börja gråta på Lindex.Ve den mamma som får ångest och inte sjunger till Mora Träsk varje dag!Ve den mamma som ger upp amningen utan att ha gråtit en skvätt först och kanske rent av hellre vill ha kejsarsnitt utan medicinska skäl!Ja,socialen blir nog nedringd av tokstollar,det förvånar mig inte.Jag som stått på stan med en trilskande treåring som vägrar ta på mössan,bestämt mig för lite omvänd psykologi a´la ”okej då,frys tills du tar på den då!” och då råkat ut för en Tant som kommit fram och helt ogenerat försökt ta på min dotter den förhatliga mössan.”Hon ska väl ha mössa när det är så kallt!”.Likaså är till och med lärare med genus-och jämställdhetskurser under bältet faktiskt ofta snara med att lasta ett barns trots och trilskande på mamman.Pappan är ett pittoreskt,uppskattat och roligt inslag på föräldramötena,han får inte lika mycket av kritiken om det finns någon.

Lika intressant är för mig är faktiskt hennes ”veckans bajsblöja” under samma krönika.Det här med att barnmorskor överdriver pappans roll på sina kurser och informationsmöten till den grad att det säkert finns kvinnor som avråds från att gå ensamma på sjukhusens informationsmöten för blivande föräldrar(där det mest är par för alldel).Jag har fött två barn utan någon assistans förutom en barnmorska,jag är inte traumatiserad för det-alltså klarar vi kvinnor mer än vi tror när vi undervärderar oss själva och andra.Det underlättar med någon anhörig med som håller handen,småpratar bort de värsta värkarna och hämtar Cola åt dig när du behöver en energikick,men det är absolut inte livsnödvändigt vad barnmorskan än vill få dig att tro.Tro på din egen makt,det behöver man inte vara perfekt för att göra.Det går fint att krysta och andas med någon annan än pappan om man måste.Vi ska alltså både vara perfekta mammor och samtidigt hjälplösa utan en närvarande pappa på förlossningen.Schizofrent.

Mitt första barn kom till medan jag och min man var särbos(han arbetade 35 mil bort) och jag fick då rådet av min underliga barnmorska att avstå från den annars rätt obligatoriska föräldrakursen för att det ”mest var par där”.De var alltså vänliga nog att oroa sig för om jag skulle känna mig utanför,samtidigt som de berövade mig viktig information om förlossningen.Tack för det.Men jag klarar nog att avgöra själv,inte hade jag väntat mig att de andra paren skulle ställa sig upp och peka finger mot mig?En stor del av graviditeten kantades av detta partänk,pappan,var är pappan?Kan han inte vara med på ultraljudet,stackars dig,behöver du en kurator att prata med?Nej,det behövde jag inte.Tack för vänligheten,men gör oss inte till ofrivilliga offer.Ingen barnmorska behöver känna ställföreträdande skuld eller skam för någon som går på föräldrakurser,informationsmöten eller ultraljud utan pappan.Kvinnor är starka,men vi får väl förbehålla oss rätten att inte vara perfekta.

(ajabaja!!!)

Rekoismen,som Terri kallar den,är något jag förundrat mig över.Jag har kallat den nynygrönavågen,den här övermättnaden på prylar och bekvämlighet som får så många att vilja föda på stampat jordgolv för en rundlig summa och borra vidare efter sin ”naturliga” nerv.Jag köper massor med ekomat(inte sällan av rätt egoistiska skäl,jag vill inte att barnen ska äta gift),men total-blöjfrihetstrenderna,de nya reglerna för hur den perfekta föräldern ska vara med allt vad det innebär av långtidsamning,sjalbärande,dyra designkläder(gärna ”könsneutrala”)med mera ger mig obehagsvibbar a´la fruarna i Stepford.Ja,vi får gå i säck och aska,vi vanliga halvtaskiga som inte kan lägga 10000 på en barnvagn men som ändå menar väl.Vi som inte gått på babysim och poweryoga med barnen.Som någon gång tvingats avbryta amningen innan ett halvår för att det blev för jobbigt eller inte fungerade.Som hade ett barn som inte trivdes i sjalen.Som tycker att välling kan vara bra.Men som ändå,på något sätt,inte bara överlevt utan faktiskt är rätt lyckliga!Är du rekoist?Helt okej,tryck den bara inte i ansiktet på andra,det väl aldrig så att det mest är spel för galleriet?Och efter att ha ögnat igenom ett antal mammabloggar på temat: ”idag-läste-vi-mamma-mu-och-imorgon-ska-vi-köpa-den-här-PoP-overallen” undrar jag varför en del småbarnsföräldrar bara MÅSTE(eller kanske bara kan?) skriva om prylar och shopping(speciellt till telningarna då) och annat relaterat till barn.Måste alla andra intressen dö när man får barn?Eller så kanske man inte hade några innan heller.

Kommentera

