Skip navigation

Ögnade genom några bloggar imorse.En påstod att julen är under attack i västvärlden för att den skulle vara ”politiskt inkorrekt”(jag älskar dessa självutnämnda dissidenter som ofta säkert återfinns bland dem som ringer in till Insiders telefonsluss och luftar sina åsikter,mycket roande,nåväl) och vidare att skolor i England förbjudit julkort av miljöskäl(men naturligtvis anar folk en djupt liggande konspiration mot julen,människor älskar en god konspiration som bekant).Tomtar i Australien får inte heller säga ”hohoho” längre för att det kan skrämma barnen och ge associationer till det anglosaxiska slangordet ”hoe” som ju som alla under 60 någonting vet betyder ”hora”.Det är lite som de påstådda New World Order-symbolerna som man med lite fantasi kan hitta på amerikanska dollarsedlar om man viker dem åt höger och vänster.Kanske det är en mening med att tomten säger ”HoHo”?Är han världens äldsta hallick kanske;-)?Plötsligt inser jag att julen kanske verkligen är som gjord för perfekta konspirationsteorin,omfamnad av en stor del av jordens befolkning och bedövar den också delvis under en dryg månad om året.

Jag har då aldrig märkt att julen skulle vara hotad.Affärsverksamheterna börjar sin julskyltning i god tid innan advent som alltid.Julkort köps och skickas.De ensamma är ännu ensammare än vanligt och inbetalningskorten kommer börja dimpa ner i brevlådorna i mars som alltid.Telia skickade bjällerklang som MMS till min mobil,jag godtar det så länge ingen får för sig att ha dem som ringsignaler…haha.
Den lilla djävulen i mig kanske skulle önska att julfirandet som vi är vana vid det genomgick en radikal förändring,vilket inkluderar skickandet av kort till människor man träffar varje dag och likagärna kan säga god jul till personligen.Men så är det säkert tyvärr inte.Hoppas kan man ju.

Det blev ingen hårfärgning och klipp imorse som det var tänkt,för förkylningen,influensan eller vad det nu må vara sitter kvar.Fick iallafall ny tid innan bröllopet(vad märkligt det känns att det är mitt eget).Mår verkligen kass och huvudet känns fullt med sten.Så lägligt att de tre äldsta är med min moster på Universeum.Maken städar och bygger lego med småbarnen,själv sorterar jag min vegoreceptsamling,editerar töntiga gamla blogginlägg,ammar,torkar köksskåp. Det är ändå sällan jag blir däckad av infektioner numera,kanske jag har min nässelmjölscocktail att tacka för det?

(bilden:Adorazione del Bambino av Beato Angelico)

I Stockholm har förresten en elev på Samskolan(känd friskola,jag har själv gått på Göteborgsfilialens gymnasium i ett år) terroriserat yngre tjejer upprepade gånger medan rektorn kallar det ”elever som råkar i luven på varandra”.Väldigt modig kille,lika modig och rakryggad rektor verkar det som.Möjligen känner han killens föräldrar.Man vill väl inbilla sig som förälder att friskolorna är tryggare,ibland är de det.Samskolan har jag däremot inte mycket gott att säga om,det fanns en snobbkultur där utan dess like där märkeskläderna och om du gått på ”lilla Sam”(alltså samskolans grundskola)avgjorde din status.Efter ett år flyttade jag till fantastiska Sigrid Rudebecks gymnasium,även den en friskola.Har aldrig gått på en mer underbar skola.Lärarna hade kontakt med sina elever,rektorn fanns alltid till hands för vem som helst utom när han hade lunch.Lärarrummet var aldrig stängt utom när det var möten.Jag fick så otroligt mycket stöd där att jag köpte den sanslöst karismatiske,bildade och trevlige rektorn en fin flaska konjak via ombud på min studentdag.För faktiskt ställde han personligen upp på sina elever.Nu är han pensionerad,men jag var och besökte honom flera gånger långt efter min student.Han mindes alltid sina elever,det tyckte jag var fascinerande med tanke på att ett antal vandrat genom skolan under hans över 30 år där.

Tillsist vill jag snudda vid författarbeeferna som dragit förbi,ofta mellan någon folkkär förmåga a´la Läckberg och någon mer etablerad(och oftast mer skicklig)a´la Leif GW.Jag har väl nämnt att jag är ett GW-fan så jag är jävig.Men även om det egentligen är lite fånigt,det är ju bra om folk läser så länge det är mer än Veckans NU,så behövs det.Vore det inte roligt om även den som inte är läsvan upptäcker andra än Denise Rudberg,Liza Marklund och Camilla Läckberg på Pocket tio-i-topplistan?Vore det inte kul om fler provlyssnade på annan musik än vad som ligger på försäljningslistan?Du kan kanske till och med gilla det!

Kommentera

