Skip navigation

red

är namnet på ett avsnitt ur säsong 6 av världens bästa komediserie,Seinfeld.En kvinna envisas med att kyssa Jerry på kinden när de träffas,något som den aningen reserverade och bacillrädde Jerry inte är helt förtjust i.Men The Kiss Hello börjar bli på modet i Storbritannien,som ju inte är ett av de länder vi förmodat stela skandinaver förknippar med passionerat och hjärtligt kindkyssande.Själv vill jag inte pussa främlingar heller,den sortens närmare kontakt är reserverad min man och barn.Det kanske är en vanesak…men jag är inte heller så där äckligt social;-) Nej,människor har rätt till sin personliga sfär om de vill,utan att stämplas som stela.Generellt har folk,som Seinfeld också har helt rätt i,dåliga hälsningsvanor.De släpper inte taget när de skakar hand,släpper för tidigt,halar in en för en för nära konversation eller har svettiga handflator.Förstås.

Denna underbara stripp av Jan Berglin,ursprungligen länkad till igår (jag flyttade den eftesom den passar så mycket bättre idag) kände jag mig så träffad av,som jag ofta gör av människokännaren Berglins verk.Den aggressiva trevligheten skrämmer mig faktiskt.

Ska förresten på sk ”kvartssamtal” med min mycket sociala och mycket smarta men rätt så skoluttråkade åttaåring. idag.Matte är ”skittrist”och helt enkelt för lätt (svordomarna kör jag numera omvänd psykologi på,att ignorera fungerar KANSKE bättre än tillrättavisande…).Förundras lite över att kvinnliga lärare än idag verkar ha lättare att lufta det negativa med mammor än pappor.Pappor är pittoreska inslag och bemöts med road uppskattning,mammor får däremot mer av det negativa till livs.Detta är min helt ovetenskapliga iakttagelse förstås.Men jag upprepar;om det är så att kvinnor helt enkelt har lättare att vara ”elaka” mot varandra( i synnerhet när det gäller barnuppfostran) än mot män,då hoppas jag verkligen att det finns en speciell plats i helvetet för kvinnor som inte stödjer varandra.Ja,jag är nästintill lika motvillig idag som då det var jag själv som satt på de anklagades bänk som barn;-)Det är väl en miljöskada.Det är synd att barn som har det lätt för sig inte får tillräcklig stimulans i skolan.De är lika sorgligt förbisedda i den svenska skolan som de barn som har inlärningssvårigheter en gång var och till viss del säkert är idag.

Kommentera

